DÖAP
DARBE-ZEDE
ÖĞRENCİ ASKERLER PLATFORMU
9 SORUDA
“GEÇİCİ 32.MADDE” VE
“ASKERİ ÖĞRENCİLER”
6191 sayılı kanun ile 926 sayılı TSK Personel Kanununa eklenen geçici 32.maddeden yararlanmak için başvuran öğrenci askerlerin tümünün (yaklaşık 700 kişi) başvuruları kapsam dışında oldukları gerekçesiyle MSB tarafından reddedilmiştir. Bunların hemen hemen tamamı yasanın amacında belirtilen Darbe Mağduru Öğrenci askerdirler. Öğrenci askerlerin başvurularının reddedilmesi haksızlık ve ayrımcılık yaratmıştır. Bu haksızlığın giderilmesi için TBMM’de hazırlık yapılmaktadır. Yeni yasa ile Geçici 32.maddenin uygulanmasındaki eksikliğin giderilmesi için asker öğrencilerin statüleri ve özlük haklarıyla ilgili mevzuatın soru/cevap olarak özetini bilgilerinize sunuyoruz.
1- Geçici 32.madde nasıl bir yasadır?
Olağanüstü
haksızlığı gideren olağanüstü bir yasadır. Doğrudan hak tesis eden bir yasadır.
Olağan koşulların olağan bir düzenlemesi değildir. Askeri idarenin
haksız ve hukuksuz işlemlerinin açtığı yaraları sarma çabasının ürünü bir
yasadır. Mağduriyetlerin giderilmesi için yargı yolunu açmak yerine, doğrudan
hak iadesi tesis edilmiştir. Çünkü askeri idarenin işlemlerinin etkin, adil ve
bağımsız bir yargı denetimine tabi olmadığı bilinmektedir.
Dolayısıyla olağanüstü bir mağduriyet ancak olağanüstü bir düzenlemeyle
giderilebilirdi. Bu olağanüstü haksızlığın kaldırılması, Yasanın yapılacak
işlemler bölümünde “a) Bu kişilerin ilişiklerinin kesildiği tarihten
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar geçen süreleri Türk Silahlı
Kuvvetlerinde geçmiş kabul edilir” ve ı) Bu kişilerin sicil dosyalarında
yer alan, Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiklerinin kesilmesine esas tüm bilgi
ve belgeler, herhangi bir müracaat aranmaksızın hükümsüz sayılarak
dosyalarından çıkarılır ve herhangi bir işleme esas alınmazlar” diye
vurgulanarak, 12 Mart 1971 tarihinden yasanın yürürlüğe girdiği 22 Mart 2011
tarihine kadarki hukuksuz ilişik kesmelerin “yok hükmünde” olduğu
belirtilmiştir.
2- Geçici 32.madde neyi amaçlamaktadır?
Darbe
mağduru askerlerin hak iadesini amaçlamaktadır.
12 Mart 1971'den itibaren Türk Silahlı Kuvvetlerinden idari kararlarla
ilişiği kesilen askerlerin mağduriyetlerini gidermeyi ve özlük haklarının geri
verilmesini amaçlamaktadır. Bu şekilde yapılan düzenlemeyle, bir yandan hukuk
devletinin gerekleri yerine getirilmeye çalışılırken, diğer yandan da Devlet
tarafından mağdur edilen bu asker kişilerin hukuk devletine olan inançlarının
pekiştirilmesi amaçlanmıştır.
Bu sebeple yasanın amir hükmünce düşünce ve inançlarından dolayı
TSK’den ilişiği kesilen tüm personelin ayrım gözetilmeksizin ilişik kesme
işlemi yok sayılmaktadır. Yasa, askeri personel için, hiç ilişiği kesilmemiş
gibi özlük haklarının iadesini öngörmektedir. TSK Personel Kanunu kapsamındaki
öğrenci askerlerinde, subay ve astsubaylar gibi muhakeme edilmesi yasanın
hükmüdür. Yasanın içeriği ve amacı, görüş ve inancından dolayı haksız idari
işlemle ilişiği kesilmiş olan öğrenci askerlerin de ait oldukları statünün
haklarından yararlandırılmalarını gerektirmektedir.
3- Askeri öğrencilerin statüleri nedir ve tümü aynı statüde midir?
Asker
statüsünde olanlar ve olmayanlar olarak ikiye ayrılırlar:
a-Askeri Lise
Öğrencileri
·
926 sayılı TSK Personel kanununa tabi asker
değildirler.
·
Kendi istekleri ile her zaman okuldan
ayrılabilirler.
·
Emekli sandığı kanununa tabi değildirler.
Dolayısıyla Askeri Lise
öğrencileri, öğrenci statüsündedirler. Öğrenci statüsünün gerektirdiği yasal
hak ve yaptırımlara tabidirler.
b-
Harp Okulu, Fakülte ve
Yüksek Okul Askeri Öğrencileri
·
Subay ve astsubaylar gibi, 926 sayılı TSK Personel
kanununa tabi askerdirler.
·
Subay ve astsubaylar gibi İç Hizmet Kanununa tabi
askerdirler.
·
1632 sayılı Askeri Ceza Kanunu ve 353 sayılı
Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununun uygulaması bakımından
askerlik yükümlülüğü altına girmiş sayılır ve diğer askerlere uygulanan
hükümler bunlara da aynen uygulanır.
·
Aynı subaylar gibi mecburi hizmet süresi (15 yıl)
bitmeden TSK’den ayrılamazlar.
18 yaşından itibaren
5434 sayılı Emekli Sandığı Kanununa tabidirler. (emekli sandığı
kanunu md:12)
Harbiyeli askerlerin emeklilik primleri teğmen maaşı üzerinden
ödenir (md.15)
·
Hangi muvazzaf (subay, astsubay) statünün
öğrencisi iseler, onlar gibi emeklilik dahil tüm sosyal güvenlik haklarından
yararlanırlar.
Dolayısıyla Harp Okulu Öğrencileri, TSK mensubu
askerdirler. Subaylar ve astsubaylarla aynı kanunlara tabi asker
statüsündedirler. Sosyal güvenlik statüsü olarak ise emekli sandığına
tabidirler.
Ayrıca “olağan üstü hallerde Harp Okullarından
mezun olmadan özel statüyle Subay nasbedilerek görev yapabilirler”, örnek
vermek gerekir ise; Cemal Gürsel ve Cevdet Sunay bu tür subaylardandır.
İlgili 6191 sayılı kanun ile 926 sayılı TSK Personel Kanununa eklenen geçici 32.madde
de darbe dönemlerindeki mağduriyeti telafi edici özel bir yasadır.
4- Öğrenci Askerlerin geçici 32.maddeyle getirilen haklardan yararlandırılmaları gereğinin dayanağı nedir?
Mevcut
Yasalardır.
Subay ve astsubaylarla birlikte 32.maddede tesis edilen emeklilik hakkı
dahil haklardan Öğrenci Askerlerin yararlanması 32.maddenin gereğidir. Sivil
okul öğrencilerinden farklı olarak askeri öğrencilerin meslekleri askerlik,
işyerleri de okullarıdır. Darbecilerle aynı görüşte olmadığı için işinden ve
mesleğinden edilmiş muvazzaf askerlere verilen hakların Öğrenci Askerlere de
aynen verilmesi yasanın getirdiği bir zorunluluktur. Yine hak iadesi, 926
Sayılı Askeri Personel Kanunu, İç Hizmet Kanunu ve Emekli Sandığı Kanununun
gereğidir. Öğrenci Askerler yasalarda olmayan bir hakkı istemeyip, sadece
yasaların adil ve eşit olarak tüm darbe mağduru askerlere uygulanmasını talep
etmektedirler.
5- Öğrenci askerler öğrenciyken emekli olup maaş alabilirler mi?
Evet, emekli olabilirler.
Öğrenci askerlerin emeklilik koşulları, subay ve astsubaylar ile
aynıdır. Normal koşullarda, öğrenci askerlik+muvazzaf askerlik toplamı olarak
25 (Her 4 yıl için 1 yıl fiili hizmet zammı vardır) tam yıl hizmet yapıp prim
ödemekle emekli olurlar. Ancak olağanüstü durumlarda subay ve astsubaylar gibi öğrenci askerler de erken emekli olabilirler.
Nasıl ki malul olan bir üsteğmen emekliliğe ve emekli aylığına hak kazanıyorsa,
malul olan Harp Okulu Öğrencisi de emekliliğe ve emekli aylığına hak
kazanmaktadır. Mezun olmamış olması emekli aylığına hak kazanmasına engel
değildir. Bu husus yasalarda açık bir şekilde düzenlenmiş ve
uygulanmaktadır.
6- Öğrenci Askerlerin geçici 32.maddeden yararlanabilmeleri için emekli sandığı yasasının değişmesi gerekir mi?
Hayır, değiştirilmesine gerek yoktur.
Emekli sandığı kanununun 31. maddesindeki “Bu okulları tamamlayamayarak
ayrılanların ve fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokullarında kendi
hesabına okuduktan sonra astsubay nasbedilmek üzere temel askerlik eğitimine
tâbi tutulanlardan bu eğitimi tamamlayamayarak ayrılanların buralarda geçen
öğrenim ve eğitim müddetleri fiilî hizmet müddeti sayılmaz” hükmü gereği
ilişiği kesilen asker öğrencilerin 32.madde ile getirilen emeklilik hakkından
yararlanamayacakları ileri sürülemez.
Çünkü ; Geçici 32. madde “a) Bu kişilerin ilişiklerinin kesildiği
tarihten bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar geçen süreleri Türk Silahlı
Kuvvetlerinde geçmiş kabul edilir” ifadesiyle ilişik kesme işlemini yok
hükmünde görmekte ve olağanüstü bir haksızlığı, hukuksuzluğu gidermektedir.
32.madde hükümleri karşısında, ilişiği kesilen öğrenciler ilişiği kesilmemiş
hale geldikleri için emekli sandığı kanunu 31.madde hükmü dışına çıkmış
olmaktadırlar.
7- 12 Mart ve 12 Eylül Askeri Darbeleri mağduru asker öğrencilerin kayıpları nelerdir?
·
Askerlik mesleğini kaybetmişlerdir.
·
Okullarından atıldıklarında ağır çevre baskılarına
maruz kalmışlardır. Toplumdan dışlanarak iş bulmaları engellenmiştir.
·
Tazminat ödemişlerdir.
·
Asker kişi oldukları ve 7 yıla kadar askeri eğitim
aldıkları halde tekrar 18 ay ve er olarak askerlik yapmışlardır.
·
Sivil üniversitelerden ilişiği kesilen öğrenciler
için sık sık geri dönüş yasaları çıkarılırken, atılmış Harbiyelilerin
üniversiteye sınavla girişleri bile -bir süre- engellenmiştir. Fiili engelleme
kalkıp sınavla üniversiteye girdiklerinde ise, YÖK düzeyinde idari düzenleme
yapılmış olmasına rağmen Harp okullarında gördükleri dersler eş düzeyde
sayılmamış ve tüm dersleri üniversitelerde tekrar okumak zorunda bırakılmışlar;
4-5 yıllık öğrenim masrafına sokulmuşlardır.
·
Emekli sandığına ödenen primleri devlet hazinesine
gelir kaydedilmiş ve emekliliklerine sayılmamıştır.
·
Diğer devlet personeli için çeşitli tarihlerde hak
iadesi için yasalar çıkarılırken, Harp Okulu Öğrencileri’nin mağduriyetlerinin
giderilmesi için yasa çıkarılmasına askeri vesayet asla izin vermemiştir.
Mağduriyetleri 30 - 40 yıldır
sürmektedir.
·
İşkenceye maruz kalmışlar, beraatla sonuçlanan
uzun süreli tutukluluk yaşamışlar,
darbeciler tarafından insanlık onurları, kişilikleri çiğnenmeye ve yok
edilmeye çalışılmıştır. Yıllarca süren pasaport yasağı ile yurt dışı çıkışları
engellenmiştir.
·
Nihayet, geçici 32.madde ile 28 Şubat darbesi
mağduru tüm muvazzaf askerler ile 12 Eylül darbesi mağduru muvazzaf askerlerin
bir kısmının hakları kısmen de olsa iade edilirken MSB, yasanın verdiği bu
hakları Asker Öğrencilere vermeyerek bir kez daha mağdur etmiştir.
8- Öğrencinin emeklilik hakkı var mıdır?
Evet, Öğrenci Askerlerin vardır.
Mevcut yasal mevzuata göre öğrencilerin emeklilik hakları yoktur.
Ancak, Öğrenci Askerler için farklı mevzuat hükümleri mevcuttur. Çünkü
Harp Okulu öğrencileri askeri lise ya da sivil üniversite öğrencileri gibi
sadece öğrenci değildirler. Önce asker sonra öğrencidirler. Dolayısıyla diğer
öğrencilerden farklı sorumluluk ve hakları ilgili mevzuatlarda belirtilmiştir. Asker
olmalarından dolayı emekli sandığına tabidirler ve yukarıdaki maddelerde
açıklandığı gibi emeklilik hakları vardır.
9- TSK'den haksız ve hukuksuz olarak ilişiği kesilen Asker Öğrencilerin mağduriyetleri görülmeye ve giderilmeye değer değil midir?
Darbeciler, darbe dönemlerinde topluma onarılmaz acılar yaşatmıştır.
Aynı zihniyet kendi içinde vesayetçi ve darbeci olmayan, demokrasiden yana
meslektaşlarını sadece darbe dönemlerinde değil her daim kıymıştır. Asker
Öğrenciler de subay ve astsubaylarla birlikte bu kıyımın mağduru, hem de
katmerli mağdurudurlar. Muvazzafların
mağduriyeti görülür ve hakları iade edilirken, Asker Öğrencilerin
mağduriyetlerinin görmezden gelinmesi vicdanları sızlatmaktadır. Devletin
yasama organı olan TBMM aynı zamanda toplumun vicdanı olduğunu göstermelidir.
TBMM yeni bir yasa ile tüm darbe mağdurlarının haklarının iade edilmesini
sağlamalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder