25 Nisan 2016 Pazartesi

EK8 9soruda Askeri Ögrenciler

DÖAP
DARBE-ZEDE ÖĞRENCİ ASKERLER PLATFORMU

9 SORUDA  “GEÇİCİ  32.MADDE”  VE  “ASKERİ ÖĞRENCİLER”

6191 sayılı kanun ile 926 sayılı TSK Personel Kanununa eklenen geçici 32.maddeden yararlanmak için başvuran öğrenci askerlerin tümünün (yaklaşık 700 kişi) başvuruları kapsam dışında oldukları gerekçesiyle MSB tarafından reddedilmiştir. Bunların hemen hemen tamamı yasanın amacında belirtilen Darbe Mağduru Öğrenci askerdirler. Öğrenci askerlerin başvurularının reddedilmesi haksızlık ve ayrımcılık yaratmıştır. Bu haksızlığın giderilmesi için TBMM’de hazırlık yapılmaktadır. Yeni yasa ile Geçici 32.maddenin uygulanmasındaki eksikliğin giderilmesi için asker öğrencilerin statüleri ve özlük haklarıyla ilgili mevzuatın soru/cevap olarak özetini bilgilerinize sunuyoruz.

1-   Geçici 32.madde nasıl bir yasadır?
Olağanüstü haksızlığı gideren olağanüstü bir yasadır. Doğrudan hak tesis eden bir yasadır.
Olağan koşulların olağan bir düzenlemesi değildir. Askeri idarenin haksız ve hukuksuz işlemlerinin açtığı yaraları sarma çabasının ürünü bir yasadır. Mağduriyetlerin giderilmesi için yargı yolunu açmak yerine, doğrudan hak iadesi tesis edilmiştir. Çünkü askeri idarenin işlemlerinin etkin, adil ve bağımsız bir yargı denetimine tabi olmadığı bilinmektedir.
Dolayısıyla olağanüstü bir mağduriyet ancak olağanüstü bir düzenlemeyle giderilebilirdi. Bu olağanüstü haksızlığın kaldırılması, Yasanın yapılacak işlemler bölümünde  “a) Bu kişilerin ilişiklerinin kesildiği tarihten bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar geçen süreleri Türk Silahlı Kuvvetlerinde geçmiş kabul edilir” ve ı) Bu kişilerin sicil dosyalarında yer alan, Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiklerinin kesilmesine esas tüm bilgi ve belgeler, herhangi bir müracaat aranmaksızın hükümsüz sayılarak dosyalarından çıkarılır ve herhangi bir işleme esas alınmazlar” diye vurgulanarak, 12 Mart 1971 tarihinden yasanın yürürlüğe girdiği 22 Mart 2011 tarihine kadarki hukuksuz ilişik kesmelerin “yok hükmünde” olduğu belirtilmiştir.

2-   Geçici 32.madde neyi amaçlamaktadır?
Darbe mağduru askerlerin hak iadesini amaçlamaktadır.
12 Mart 1971'den itibaren Türk Silahlı Kuvvetlerinden idari kararlarla ilişiği kesilen askerlerin mağduriyetlerini gidermeyi ve özlük haklarının geri verilmesini amaçlamaktadır. Bu şekilde yapılan düzenlemeyle, bir yandan hukuk devletinin gerekleri yerine getirilmeye çalışılırken, diğer yandan da Devlet tarafından mağdur edilen bu asker kişilerin hukuk devletine olan inançlarının pekiştirilmesi amaçlanmıştır.
Bu sebeple yasanın amir hükmünce düşünce ve inançlarından dolayı TSK’den ilişiği kesilen tüm personelin ayrım gözetilmeksizin ilişik kesme işlemi yok sayılmaktadır. Yasa, askeri personel için, hiç ilişiği kesilmemiş gibi özlük haklarının iadesini öngörmektedir. TSK Personel Kanunu kapsamındaki öğrenci askerlerinde, subay ve astsubaylar gibi muhakeme edilmesi yasanın hükmüdür. Yasanın içeriği ve amacı, görüş ve inancından dolayı haksız idari işlemle ilişiği kesilmiş olan öğrenci askerlerin de ait oldukları statünün haklarından yararlandırılmalarını gerektirmektedir.

3-   Askeri öğrencilerin statüleri nedir ve tümü aynı statüde midir?
Asker statüsünde olanlar ve olmayanlar olarak ikiye ayrılırlar:
a-Askeri Lise  Öğrencileri
·       926 sayılı TSK Personel kanununa tabi asker değildirler.
·       Kendi istekleri ile her zaman okuldan ayrılabilirler.
·       Emekli sandığı kanununa tabi değildirler.
Dolayısıyla Askeri Lise öğrencileri, öğrenci statüsündedirler. Öğrenci statüsünün gerektirdiği yasal hak ve yaptırımlara tabidirler.
b- Harp Okulu, Fakülte  ve  Yüksek Okul Askeri Öğrencileri
·       Subay ve astsubaylar gibi, 926 sayılı TSK Personel kanununa tabi askerdirler.
·       Subay ve astsubaylar gibi İç Hizmet Kanununa tabi askerdirler.
·       1632 sayılı Askeri Ceza Kanunu ve 353 sayılı Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununun uygulaması bakımından askerlik yükümlülüğü altına girmiş sayılır ve diğer askerlere uygulanan hükümler bunlara da aynen uygulanır.
·       Aynı subaylar gibi mecburi hizmet süresi (15 yıl) bitmeden TSK’den ayrılamazlar.
            18 yaşından itibaren 5434 sayılı Emekli Sandığı Kanununa tabidirler. (emekli sandığı         
             kanunu md:12) Harbiyeli askerlerin emeklilik primleri teğmen maaşı üzerinden 
             ödenir (md.15)
·       Hangi muvazzaf (subay, astsubay) statünün öğrencisi iseler, onlar gibi emeklilik dahil tüm sosyal güvenlik haklarından yararlanırlar.
Dolayısıyla Harp Okulu Öğrencileri, TSK mensubu askerdirler. Subaylar ve astsubaylarla aynı kanunlara tabi asker statüsündedirler. Sosyal güvenlik statüsü olarak ise emekli sandığına tabidirler.

Ayrıca “olağan üstü hallerde Harp Okullarından mezun olmadan özel statüyle Subay nasbedilerek görev yapabilirler”, örnek vermek gerekir ise; Cemal Gürsel ve Cevdet Sunay bu tür subaylardandır.
İlgili 6191 sayılı kanun ile 926 sayılı TSK Personel Kanununa eklenen geçici 32.madde de darbe dönemlerindeki mağduriyeti telafi edici özel bir yasadır.

4- Öğrenci Askerlerin geçici 32.maddeyle getirilen haklardan yararlandırılmaları gereğinin dayanağı nedir?
Mevcut Yasalardır.
Subay ve astsubaylarla birlikte 32.maddede tesis edilen emeklilik hakkı dahil haklardan Öğrenci Askerlerin yararlanması 32.maddenin gereğidir. Sivil okul öğrencilerinden farklı olarak askeri öğrencilerin meslekleri askerlik, işyerleri de okullarıdır. Darbecilerle aynı görüşte olmadığı için işinden ve mesleğinden edilmiş muvazzaf askerlere verilen hakların Öğrenci Askerlere de aynen verilmesi yasanın getirdiği bir zorunluluktur. Yine hak iadesi, 926 Sayılı Askeri Personel Kanunu, İç Hizmet Kanunu ve Emekli Sandığı Kanununun gereğidir. Öğrenci Askerler yasalarda olmayan bir hakkı istemeyip, sadece yasaların adil ve eşit olarak tüm darbe mağduru askerlere uygulanmasını talep etmektedirler.

5-    Öğrenci askerler öğrenciyken emekli olup maaş alabilirler mi?
Evet, emekli olabilirler.
Öğrenci askerlerin emeklilik koşulları, subay ve astsubaylar ile aynıdır. Normal koşullarda, öğrenci askerlik+muvazzaf askerlik toplamı olarak 25 (Her 4 yıl için 1 yıl fiili hizmet zammı vardır) tam yıl hizmet yapıp prim ödemekle emekli olurlar. Ancak olağanüstü durumlarda subay ve astsubaylar gibi öğrenci askerler de erken emekli olabilirler. Nasıl ki malul olan bir üsteğmen emekliliğe ve emekli aylığına hak kazanıyorsa, malul olan Harp Okulu Öğrencisi de emekliliğe ve emekli aylığına hak kazanmaktadır. Mezun olmamış olması emekli aylığına hak kazanmasına engel değildir. Bu husus yasalarda açık bir şekilde düzenlenmiş ve uygulanmaktadır.

6-  Öğrenci Askerlerin geçici 32.maddeden yararlanabilmeleri için emekli sandığı yasasının değişmesi gerekir mi?
Hayır, değiştirilmesine gerek yoktur.
Emekli sandığı kanununun 31. maddesindeki “Bu okulları tamamlayamayarak ayrılanların ve fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokullarında kendi hesabına okuduktan sonra astsubay nasbedilmek üzere temel askerlik eğitimine tâbi tutulanlardan bu eğitimi tamamlayamayarak ayrılanların buralarda geçen öğrenim ve eğitim müddetleri fiilî hizmet müddeti sayılmaz” hükmü gereği ilişiği kesilen asker öğrencilerin 32.madde ile getirilen emeklilik hakkından yararlanamayacakları ileri sürülemez.
 Çünkü ; Geçici 32. madde “a) Bu kişilerin ilişiklerinin kesildiği tarihten bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar geçen süreleri Türk Silahlı Kuvvetlerinde geçmiş kabul edilir” ifadesiyle ilişik kesme işlemini yok hükmünde görmekte ve olağanüstü bir haksızlığı, hukuksuzluğu gidermektedir. 32.madde hükümleri karşısında, ilişiği kesilen öğrenciler ilişiği kesilmemiş hale geldikleri için emekli sandığı kanunu 31.madde hükmü dışına çıkmış olmaktadırlar.

7- 12 Mart ve 12 Eylül Askeri Darbeleri mağduru asker öğrencilerin kayıpları nelerdir?
·       Askerlik mesleğini kaybetmişlerdir.  
·       Okullarından atıldıklarında ağır çevre baskılarına maruz kalmışlardır. Toplumdan dışlanarak iş bulmaları engellenmiştir.
·       Tazminat ödemişlerdir.
·       Asker kişi oldukları ve 7 yıla kadar askeri eğitim aldıkları halde tekrar 18 ay ve er olarak askerlik yapmışlardır.
·       Sivil üniversitelerden ilişiği kesilen öğrenciler için sık sık geri dönüş yasaları çıkarılırken, atılmış Harbiyelilerin üniversiteye sınavla girişleri bile -bir süre- engellenmiştir. Fiili engelleme kalkıp sınavla üniversiteye girdiklerinde ise, YÖK düzeyinde idari düzenleme yapılmış olmasına rağmen Harp okullarında gördükleri dersler eş düzeyde sayılmamış ve tüm dersleri üniversitelerde tekrar okumak zorunda bırakılmışlar; 4-5 yıllık öğrenim masrafına sokulmuşlardır.
·       Emekli sandığına ödenen primleri devlet hazinesine gelir kaydedilmiş ve emekliliklerine sayılmamıştır.
·       Diğer devlet personeli için çeşitli tarihlerde hak iadesi için yasalar çıkarılırken, Harp Okulu Öğrencileri’nin mağduriyetlerinin giderilmesi için yasa çıkarılmasına askeri vesayet asla izin vermemiştir. Mağduriyetleri 30 - 40 yıldır sürmektedir.
·       İşkenceye maruz kalmışlar, beraatla sonuçlanan uzun süreli tutukluluk yaşamışlar,  darbeciler tarafından insanlık onurları, kişilikleri çiğnenmeye ve yok edilmeye çalışılmıştır. Yıllarca süren pasaport yasağı ile yurt dışı çıkışları engellenmiştir.
·       Nihayet, geçici 32.madde ile 28 Şubat darbesi mağduru tüm muvazzaf askerler ile 12 Eylül darbesi mağduru muvazzaf askerlerin bir kısmının hakları kısmen de olsa iade edilirken MSB, yasanın verdiği bu hakları Asker Öğrencilere vermeyerek bir kez daha mağdur etmiştir.

8-   Öğrencinin emeklilik hakkı var mıdır?
Evet, Öğrenci Askerlerin vardır.
Mevcut yasal mevzuata göre öğrencilerin emeklilik hakları yoktur. Ancak, Öğrenci Askerler için farklı mevzuat hükümleri mevcuttur.  Çünkü Harp Okulu öğrencileri askeri lise ya da sivil üniversite öğrencileri gibi sadece öğrenci değildirler. Önce asker sonra öğrencidirler. Dolayısıyla diğer öğrencilerden farklı sorumluluk ve hakları ilgili mevzuatlarda belirtilmiştir. Asker olmalarından dolayı emekli sandığına tabidirler ve yukarıdaki maddelerde açıklandığı gibi emeklilik hakları vardır.

9-  TSK'den haksız ve hukuksuz olarak ilişiği kesilen Asker Öğrencilerin mağduriyetleri görülmeye ve giderilmeye değer değil midir?
Darbeciler, darbe dönemlerinde topluma onarılmaz acılar yaşatmıştır. Aynı zihniyet kendi içinde vesayetçi ve darbeci olmayan, demokrasiden yana meslektaşlarını sadece darbe dönemlerinde değil her daim kıymıştır. Asker Öğrenciler de subay ve astsubaylarla birlikte bu kıyımın mağduru, hem de katmerli mağdurudurlar.  Muvazzafların mağduriyeti görülür ve hakları iade edilirken, Asker Öğrencilerin mağduriyetlerinin görmezden gelinmesi vicdanları sızlatmaktadır. Devletin yasama organı olan TBMM aynı zamanda toplumun vicdanı olduğunu göstermelidir. TBMM yeni bir yasa ile tüm darbe mağdurlarının haklarının iade edilmesini sağlamalıdır.




DARBE-ZEDE ÖĞRENCİ ASKERLER PLATFORMU
e-posta: darbezede-ogrenci-askerler-platformu@googlegroups.com
http://darbezede-ogrenci-askerler-platformu.blogspot.com.tr/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder